Manuela Vladić-Maštruko

Cehegín Povijest bolesti, čitanja, radosti, tuge i starosti, (Metamorfoze), 2024.
umjetnička knjiga (rad u nastajanju)
video i objekti

Projekt Povijest bolesti, čitanja, radosti, tuge i starosti (Metamorfoze) govori o krhkosti i snazi ljudskog tijela i želji ljudskog duha da kreativnošću (umjetnošću) premosti jaz između duhovnog i tjelesnog  – do kojeg neminovno dolazi u trenutku kada naše tijelo sve teže slijedi razigranost uma i duha. Prirodni procesi uzrokovani  starenjem i obolijevanjem dovode do biološkog propadanja tijela, utječu na mobilnost te izoliraju i stigmatiziraju pojednica. Suočena s dugogodišnjom bolešću i sa šestom po redu velikom ortopedskom operacijom te izvjesnošću o drugim nadolazećim operacijama te biološkim i fiziološkim promjenama uzrokovanim procesom starenja na svome tijelu, umjetnica  Manuela Vladić-Maštruko započinje (terapeutski) rad na rukom pisanoj i ilustriranoj knjizi. Struktura knjige je slojevita i višeznačna, a  interakcija slike i teksta nadopunjena je različitim trodimenzionalnim prodorima i iskoracima iz/u dvodimenzionalne plohe papira u maniri pop-up knjige. Autorica piše o promjenama, događajima ili osjećajima povezanima s određenim dijelom tijela (od  bora na licu, početka staračke mrene do ugradnje različitih medicinskih proteza) i ilustrira ih tehnikom kolaža i crtežom olovkom ili potezima kista, izlažući svoju ranjivost, tugu, strahove ili nadanja, ponekad i samoironično. Kao pasionirana čitateljica, nailazi na sinkrone misli i rečenice te ih kao citate ugrađuje u jedan sloj odnosno potku ove višeslojne priče. U drugom sloju vidljiva je ikonografija tetovaža kojom se autorica služi kao referencom mondenog suvremenog rukopisa odnosno vrstom društveno-kulturološkog fenomena ukrašavanja tijela tetoviranjem i piercingom.

U pojedinim poglavljima autorica se karnevalski poigrava sa svojim identitetom prerušavajući se u / i identificirajući se sa ženskim umjetničkim i mitološkim ikonama, od antičkih do modernih i suvremenih; od Afrodite do Fride Khalo; poigrava se prikazima ženskog tijela u povijesti umjetnosti lutajući od objekta do subjekta, a to čini iz više razloga. Manuela, baš kao i Frida, započinje život u boli nakon preživljavanja prometne nezgode. Nakon nezgode obje su podvrgnute brojnim operacijama, a pomagala za hodanje su stalni inventar njihovih ateljea. Poveznica se nalazi i u izražavanju i uključivanju autobiografskih elemenata u umjetnički izričaj, povezanih s okolnostima života. Sestrinstvo po vokaciji Manuela nalazi i s umjetnicom Kiki Smith – u stvaranju nadrealnih figuralnih kreacija i prikaza raspadanja ljudskog tijela koje se u suštini bave (ženskim) tjelesnim i duhovnim životnim iskustvom.

PRVI PUT: Autorica se u svom dugogodišnjem umjetničkom djelovanju bavila i izražavala u brojnim medijima i tehnikama. U ovom projektu se po prvi put izražava u mediju rukom napisane i ilustrirane tzv. umjetničke knjige u obliku autobiografskih dnevničkih zapisa i nacrta o bolesti, tuzi, radosti, čitanju i starosti.

RAD/DJELO U NASTAJANJU/PREZENTACIJA NA 22. FESTIVALU PRVIH

Tijekom rada na knjizi autorica započinje s objavljivanjem kratkih video zapisa o procesu nastajanja knjige na svom  FB  i Instagram profilu, a pozitivne reakcije potiču je da ovoj knjizi počne razmišljati ne samo kao o osobnoj terapeutskoj knjižici već kao o umjetničkom djelu s kompozitnom vrijednošću. Takav kontekst vodi je u širinu i svojevrsnu transformaciju: iz perceptivnih i komunikativnih razloga forma knjige će se iz jedinstvenog primjerka transformirati u video film s animacijama, glazbom i naratorom, posredstvom digitalnih komunikacijskih kanala dostupnim i široj publici. U tu svrhu potrebno je fotografirati sve pojedinačne stranice knjige te ih animirati na način da se prikažu faze nastanka, otvaranja i zatvaranja trodimenzionalnih pop up elemenata, te pokrenuti pojedine likove. U konačnoj fazi produkcije potrebno je kreirati originalnu glazbu i snimiti glas naratora koji čita napisani tekst ondje gdje nije čitljiv direktno iz kadra.

U prvoj fazi produkcije, radit će se kratki prezentacijski video i animacijski  isječci s naglascima na prezentiranje procesa rada i komunikaciju na društvenim mrežama autorice kao i posebnoj mrežnoj stranici autorice. Na izložbi 22. Festivala prvih izložit će se video i animacijski isječci, kopije pojedinih stranica knjige i objekti u petrijevim posudicama.

Procjenjuje se da će prva faza trajati oko 6 mjeseci a nakon toga uslijediti će druga faza s montažom glazbe i glasom naratorice. Po završetku produkcijskih faza knjiga/ video može postati platforma za brojne on i off line interaktivne aktivnosti, radionice i susrete.

http://busingers.ca/welcome-to-our-new-website/ Biografija

Manuela Vladić-Maštruko rođena je 1962. godine. Odrasla je u Zadru, školovala se u Zagrebu gdje je 1985. godine diplomirala slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti, u klasi profesora Ferdinanda Kulmera. Priredila je 32 samostalne izložbe i sudjelovala na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Uz profesionalni umjetnički rad bavi se praktičnim i istraživačkim radom u području likovnog stvaralaštva i kreativnosti svih uzrasta i dobi. Autorica je brojnih multimedijalnih projekata za djecu i odrasle. Povremeno objavljuje eseje i stručne članke  na temu ilustracije te sudjeluje na međunarodnim stručnim skupovima u Hrvatskoj i inozemstvu. Surađuje s muzejima i galerijama na osmišljavanju i vođenju pedagoških programa vezanih uz muzejske sadržaje. Godine1995. osniva autorski Likovni studio za djecu i mlade Mela, a 2014. Udrugu Arte Insula. Napisala je i ilustrirala 14 autorskih slikovnica te ilustrirala brojne slikovnice hrvatskih i stranih književnika za djecu. Za svoj umjetnički rad primila je više nagrada i priznanja. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika i Hrvatskog društva pisaca. Živi i radi u  Zadru.